۴ دقیقه
کاشت لنز داخل چشمی

کاشت لنز داخل چشم

آنچه می خوانید...

بیشتر افرادی که دچار عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم هستند، سعی بر رفع این مشکلات دارند.راحت‌ترین راه برای رفع این مشکلات و افزایش بینایی استفاده از عینک است. اما بسیاری از افراد استفاده از عینک را به دلیل تاثیر بر روی ظاهر نخواهند پسندید. بنابراین راه دیگری که برای رفع مشکلات انکساری چشم وجود دارد، استفاده از لنز چشم است. اما به طور معمول استفاده از لنزهای تماسی نیز خودشان مشلاتی را برای افراد ایجاد خواهند کرد.

در صورتی که عیب انکساری چشم بالا باشد ،قرنیه نازک باشد ویا به دلیل قوز قرنیه و آب مروارید امکان انجام جراحی لیزری رفع عیوب انکساری  نظیر لیزیک و …  نباشد، از کاشت لنزداخل چشمی استفاده میشود.

لنز داخل چشمی چیست؟

لنزهای داخل چشمی بسیار شبیه به عدسی طبیعی چشم بوده و جنس آن‌ها از پلاستیک است. این لنزها یا عدسی مصنوعی به طور شفاف، سبک و انعطاف پذیر طراحی خواهند شد. این لنزها توسط جراحی داخل کره چشم افراد کاشته خواهند شد، و انواع مختلفی هم از لنزهای داخل چشمی بر اساس کاربرد وجود دارند.

انواع لنز داخل چشمی

لنزهای داخل چشمی بعد از عمل آب مروارید :

لنز تک کانونی (Monofocal IOL)

لنز تک کانونی در یک فاصله ثابت از چشم متمرکز شده و برای فاصله دور مناسب است اما برای فاصله نزدیک نیاز به عینک دارد.

برای اصلاح دید دور مناسب است اما برای فاصله نزدیک بیمار نیاز به عینک دارد. بعضی از بیماران مایلند برای رفع این مشکل یک چشم خود را برای فاصله نزدیک و یک چشم دیگر را برای فاصله دور با استفاده از لنز تک کانونی عمل کنند.

لنز چندکانونی (Multifocal IOL)

مانند عینک‌هایی که عدسی‌های دو کانونی دارند، این نوع از لنزها نیز عدسی‌های دوکانونی داشته و به دیدن اشیاء در فواصل مختلف کمک خواهد کرد. سازگاری مغز با لنزهای چند کانونی و همینطور طبیعی به نظر رسیدن دید چند ماه طول خواهد کشید. یکی از مشکلات لنز چند کانونی ایجاد هاله یا تابش خیره کننده در شب می‌باشد. از مزیت‌های این لنزها نیز می‌توان به عدم نیاز به عینک هنگام مطالعه اشاره کرد.

مانند عینک‌هایی که عدسی‌های دو کانونی دارند، این نوع از لنزها نیز عدسی‌های دوکانونی داشته و به دیدن اشیاء در فواصل مختلف کمک خواهد کرد.

لنز توریک (Toric IOL)

کاشت این لنزها به اصلاح و کاهش آستیگماتیسم بعد از عمل آب مروارید کمک خواهد کرد

کاشت این لنزها به اصلاح و کاهش آستیگماتیسم بعد از عمل آب مروارید کمک خواهد کرد، و دیگر نیازی به استفاده از عینک پس از عمل نخواهد بود.

لنزهای چشمی برای افرادی که امکان اصلاح عیوب انکساری را با عمل لیزری ندارند:

لنزفیکیک  (Phakic IOL)

در این نوع از لنزها جراح بدون خارج کردن لنز طبیعی چشم با ایجاد یک برش بر روی قرنیه، لنز فاکیک را جلوی لنز طبیعی قرار خواهد داد. لنزفیکیک  دو نوع است لنز  اتاق قدامی و لنز اتاق خلفی استفاده می‌کند.  لنزهای قدامی پشت قرنیه و جلوی عنبیه چشم قرار گرفته و لنزهای خلفی جلوی عدسی و پشت عنبیه چشم بیمار قرار داده میشود.

در این نوع از لنزها جراح بدون خارج کردن لنز طبیعی چشم با ایجاد یک برش بر روی قرنیه، لنز فاکیک را جلوی لنز طبیعی قرار خواهد داد.

نحوه کاشت لنز فیکیک

برای انجام این جراحی ابتدا بیمار  تحت بی‌هوشی عمومی قرار گرفته و سپس بهترین جراح پلک یک برش در کناره قرنیه ایجاد کرده و لنز داخل چشمی را در قسمت قدامی و در جلوی عنبیه ویا درنوع خلفی بین عدسی اصلی بیماروعنبیه قرار خواهد داد؛ و برش ایجاد شده را بخیه می‌زند. این جراحی در مدت زمانی کوتاه انجام شده و پس از عمل وضعیت قرنیه، موقعیت لنز  فشار داخل چشم بیمار بررسی خواهد شد.  

نحوه-کاشت-لنز-داخل-چشم

عمل هم زمان دو چشم وجود دارد ولی در برخی از موارد و با توجه به شرایط فرد عمل یکی از چشم‌ها به بعد موکول خواهد شد.

مراقبت‌های پس از کاشت لنز داخل چشم

  • خودداری از مالیدن چشم‌های خود
  • خودداری از فشار آوردن به پلک‌ها
  • پس از جراحی استراحت کرده و از محافظ چشم استفاده کنید.
  • مصرف داروها و قطره‌های چشمی تجویز شده توسط چشم پزشک
  • شستن دست‌ها قبل از استفاده از قطره‌های چشمی
  • خودداری از استفاده از سونا، جکوزی ئ استخر به مدت دو هفته پس از جراحی
  • خودداری از انجام ورزش‌های تماسی مانند فوتبال و بسکتبال
  • خودداری از آرایش چشم‌ها تا دو هفته پس از جراحی
  • استفاده از مکمل روغن ماهی و اشک مصنوعی

مزایای کاشت لنز داخل چشم

  • درمان نزدیک بینی شدید که با جراحی لیزیک قابل اصلاح نیست.
  • قابل انجام برای درمان خشکی چشم
  • بدون ایجاد اثار نامطلوب بر روی چشم
  • بدون ایجاد تغییر در کیفیت قرنیه
  • قابل استفاده در قرنیه‌های نازک
  • بدون نیاز به مراقبت روزانه و ضدعفونی کردن
  • قابل بازگشت بودن
  • بهبودی سریع جای زخم
  • افزایش کیفیت دید در مقایسه با عینک

سخن پایانی

کاشت لنز داخل چشمی فیکیک یکی از جدیدترین روش‌ها برای درمان عیوب انکساری چشم به شمار می‌رود، که بهترین روش درمانی برای اصلاح دوربینی یا نزدیک بینی شدید و همینطور آب مروارید است. پس در صورتی که شماره چشم شما برای انجام عمل‌های لیزری چشم مجاز باشد، امکان استفاده از کاشت لنز دائمی و یا لنز داخل چشمی را نخواهید داشت. برای تشخیص این موضوع بهتر است که به بهترین چشم پزشک مراجعه کنید.

دکتر پرویز محمدی

جراح و متخصص چشم فوق تخصص قرنیه و خارج چشمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *